“Älä käytä back-painiketta”

Monet verkkopohjaiset sovellukset kieltävät käyttäjää painamasta selaimen omaa paluupainiketta. Tai vaikkeivät kieltäisikään, menevät sekaisin painamisen myötä ja pahimmassa tapauksessa pakottavat aloittamaan alusta [nimim. yrittäkääpä ostaa lippuja belgialaiseen junaan].

Kuvittelisin, että back-nappejä painetaan seuraavista syistä:

  • Toimiessaan ne ovat erittäin responsiivisia, toisin kuin palveluiden omat paluulinkit.
  • Painike löytyy aina samasta paikasta, eikä sitä joudu erikseen etsimään käytetyn palvelun mukaan.
  • Paluu-komentoon on olemassa tehokkaita oikoteitä [näppäinoikotiet, kohdevalikot, hiirieleet…], jotka käyttäjät ovat saaneet lihasmuistiinsa.

Olisiko mahdollista pyrkiä hyödyntämään näitä opittuja taitoja sen sijaan, että pakotetaan paitsi aloittamaan alusta, myös unohtamaan jo opittu uusien palveluiden käyttöönoton yhteydessä?

Jos otetaan silmätikuksi käytettävyydeltään kovasti kehutun Googlen Mail-palvelu, mistä minun pitäisi päätellä, että back-napin käyttö on kielletty, mutta yhtä lailla selaintasoisen refresh-napin painaminen sallittu?

4 kommenttia artikkeliin ”“Älä käytä back-painiketta”

  1. Muuten olen samoilla linjoilla, mutta en ole gmailissa törmännyt peruskäytössä back-napin esteisyyteen. Siis maileja lukiessa ja vastaillessa on ainakin operassa/firefoxissa toiminut ihan ’oikein’.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s