Automaattien kohderyhmittelyä

[Asensin WordPressin uudestaan ja toin vanhasta tietokannasta säilyneet viestit. Loput täytyy lisätä käsineen. Kommenttien tuominen rikkoi jälleen kaiken, joten pitää katsoa, mitä noiden kanssa teen.]

Muutaman kerran vuodessa jopa kunnollinen tietoyhteiskunnan kansalainen saattaa joutua lähettämään paperikirjeen. Miksi postimerkkiautomaateissa ei ole kirjevaakaa, jotta tietäisi, paljonko merkkejä tulee ostaa?

***

Olin ostamassa junalippua Heerlenistä Amsterdamiin viittätoista vaille seitsemän eräänä perjantaiaamuna. Automaatti hyväksyi maksuvälineeksi hollantilaiset pankkikortit sekä kolikot.

Matkalippu maksoi noin 25 euroa. Toki täällä päin maailmaa on tapana kantaa käteistä mukana eri tavalla kuin Suomessa, mutta harvalla on tuollaista summaa kolikoina.

Know the user, know the task; voisi kuvitella, että Heerlenin kaltaisessa raja-kaupungissa kyytiin nousee ulkomaalaisia. Voisi kuvitella, että he aikovat ostaa lipun kauemmas kuin seuraavaan kylään. Voisi kuvitella, että laite palvelisi heitä.

Päiväsaikaan olisi toki voinut käyttää lippuluukkua, mutta se aukesi vasta seitsemältä ja junamme lähti viittä vaille. Onnekkaasti saimme riittävällä protestoinnilla jonkun avaamaan luukun jo kymmentä vaille ja ehdimme kuin ehdimmekin junaamme.

Huvittavana yksityiskohtana kansainväliset liput maksoivat tiskiltä ostettuna viisi euroa ylimääräistä. Jos siis ulkomaisella turistilla ei sattumalta ole hollantilaista pankkikorttia eikä kolikoina tarvittavaa summaa – joka ulkomaan junan ollessa kyseessä on oletettavasti vielä korkeampikin – hän joutuu maksamaan viisi euroa ylimääräistä.

Tätä voisi pitää käytettävyysongelmana. Tai sitten nerokkaana suunnitteluna, jolla parannetaan lipunmyynnin tuottavuutta. Maailmassa kun on nykyään yhä vaikeampaa erottaa bugeja ja ominaisuuksia toisistaan.

Mainokset

3 kommenttia artikkeliin ”Automaattien kohderyhmittelyä

  1. Sain vanhatkin palautettua siltä osin, kuin olivat tietokannassa. Näemmä ongelma liittyikin tyylitiedostoon eikä itse tietoihin, sillä oletusteemaan vaihtaminen auttoi tässä tapauksessa.

  2. Olen nähnyt postimerkkiautomaatin, jossa kirje asetettiin vaa’alle ja kone sylki sopivan määrän postimerkkejä. Tämä oli siihen aikaan kun tarramerkit olivat uusinta HOTtia ja minä asuin vielä vanhempieni luona. Veikkaisin aikaa kuluneen reilu 10 vuotta tästä näköhavainnosta. Pidin sitä silloin loistavana keksintönä ja tänä Huuto.netin kulta-ainana monesti sitä haikein mielin muistelen. Luulen että masiinan yleistyminen kaatui käyttäjien kädettömyyteen, ei siinä käyttöliittymässä ainakaan mitään vikaa ollut.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s