Reittiopasta voisi parantaa

YTV:n Reittiopas on yksi suosikkiverkkopalveluistani. Se etsii joukkoliikennereittejä kahden osoitteen välillä ja piirtää reitin kartalle. Palvelu toimii sikäli luotettavasti, että tarvitessani satunnnaisesti pelkkää karttaa käytän Reittiopasta, sillä kaikki koettamani pääkaupunkiseudun karttapalvelut ovat olleet tavalla tai toisella kauheita [vinkatkaa toki, jos tilanne on parantunut].

Joskus vuosituhannen alussa riemastuin ymmärtäessäni, että pysäkkikohtaiset aikataulut oli tuotu verkkoon [joissain Espoon kolkissa mietityttää yhä, mitä jos ne tuotaisiin pysäkeillekin] ja mietin, että olisipa mainiota saada sellainen palvelu, joka osaisi yhdistellä noita aikatauluja, jos sille vain kertoisi, minne haluaa. Eikä kulunut kuin kuukausi tai pari ja kuulin Reittioppaasta.

Tuon jälkeen palvelun ulkoasua on raikastettu hieman, ja muutama kuukausi sitten se alkoi tarjota oletusarvoisesti viisi reittiehdotusta aiemman kolmen sijaan. Jossain vaiheessa kävelynopeudekseen sai ilmoittaa myös juoksun tai pyöräilyn eivätkä kävelyreititkään ole liikkuneet linnuntietä enää vuosiin. Parantamisen varaa on kaikesta huolimatta.

***

Vaikka mäkkihöperö olenkin, haluan käyttää konettani näppäimistöltä, kun tehtävä on sen luonteinen. Jatkuva käden liikuttelu hiiren ja näppäimistön välillä on turhauttavaa. Tiedän vallan hyvin, että voisin tallentaa usein käyttämäni osoitteet Omiin paikkoihini, mutta mieluummin käytän sittenkin valmiiksi aktivoitua Mistä-luukkua ja kirjoitan paikan muutaman ensimmäisen kirjaimen, minkä jälkeen selain täydentää paikan loppuun.

Jos matkustan Kamppiin, kirjoitan Mihin-luukkuun kamppi ja painan returnia haun merkiksi. Kuten tunnettua, tämä ei vielä aloita hakua, vaan tuo esiin listan, josta saan valita, tarkoitanko kenties Kamppia paikkana vai Kampin pysäkkiä. En tiedä ketään, joka tietäisi, mitä eroa näillä sijainneilla on. Vielä vähemmän tiedän ketään, joka haluaisi päästä moista valitsemaan.

Jostain syystä ponnahdusvalikon valinta ei onnistu näppäimistöltä, joten siirrän käteni hiirelle ja valitsen vaihtoehdon, johon satun ensin osumaan. Osumista hankaloittaa, että ponnahdusvalikkoon on kahden valittavan kohteen lisäksi sijoitettu hämäykseksi myös viisi harhautusmaalia: Löytyi useita, valitse tästä!, ————-, PAIKAT:, ————- ja PYSÄKIT. Jos erehtyy valitsemaan jonkin näistä, mitään ei tapahdu. Osun oikeaan ja painan returnia haun merkiksi.

paikat ja pysäkit

Ja katso: Reittiopas päättää tällä kertaa returnini tarkoittavan, että haluan valita paikan kartalta. Näin siitä huolimatta, että valintarinkula on ponnahdusvalikon ympärillä. [Nyt ponnahdusvalikoin käyttö onnistuu näppäimistöltäkin, mutta se tulee ensin valita hiirellä.]

Tuo on omalla kohdallani suurin ongelma, ja se ärsyttää minua liki päivittäin.

***

Hieman samaan sarjaan kuuluu havaitsemani vaikeus, jossa ihmiset olettavat, että luukkuun kirjoitettu tieto sellaisenaan tulkitaan syötetyksi, ja vasta HAE-komento [miksi suuraakkoset?] tulee vahvistaa joko klikkaamalla tai returnia painamalla. Tämä on sinänsä oikeutettu oletus, sillä tekstikenttien vieressä ei ole minkäänmoisia nappuloita vahvistamista indikoimassa.

Järjestelmä ei kuitenkaan toimi näin. Jos ensimmäiseen luukkuun kirjoittaa kotiosoitteensa ja määränpään haluaa etsiä kartalta, lähtöpaikka tyhjenee karttaan siirryttäessä.

***

Paitsi että omien paikkojen käyttäminen näppäimistöltä on kankeaa, ne myös sijaitsevat kovin syrjässä käyttäjän fokuksesta, joka liikkuu Mistä- ja Mihin-kenttien kieppeillä – 15 senttimetrin päässä oikoteistä.

Minä en myöskään halua muistaa ulkoa, mikä katuosoite liittyy mihinkin paikkaan tai henkilöön. Olisi suotavaa kyetä tallentamaan sijainnit henkilöiden ja paikkojen nimien taakse hieman kuin nimipalvelin tekee IP-numeroista inhimillisiä.

***

Paikka vai pysäkki -tilannetta muistuttava on tilanne, jossa käyttäjä syöttää kadunnimen ilman osoitenumeroa. Reittiopas avustaa käyttäjää tarjoamalla ponnnahdusvalikon kyseiselle kadulla käytetyistä numeroista. Tämä on periaatteessa tyylikästä ja suuntaviivojen mukaista muistikuorman minimointia, mutta tarkoituksenmukaisuus on hieman kyseenalaista, ja pelkkä vapaamuotoinen tekstikenttä saatettaisiin kokea miellyttävämmäksi.

anna osoitenumero

***

Lisäasetuksista saa säätää monenmoista, mm. halutun vaihtomarginaalin pituuden. Myös paluureitin etsimiseen tarjotaan suoraa oikotietä. Olenko ainoa, joka kaipaa mahdollisuutta pysähtyä tietyssä kohteessa matkan varrella viideksitoista minuutiksi vaikka kaupassa käydäkseen ja jatkaa sitten matkaa?

***

Kehuin alussa palvelun karttaa. Se aukeaa vähän epähienosti uuteen ikkunaan, mutta tottelee sentään käyttäjää ja aukeaa pyydettäessä välilehdelle. Zoomaaminen ja vierittäminen toimivat nykymittapuulla rujosti portaittain, mutta toimivat yhtä kaikki. Mukana on myös kätevät linkit, joilla pääsee katsomaan reitin alku- ja loppupisteitä. Minä yleensä tiedän, mistä lähden ja minne olen menossa, mutta en välttämättä, missä vaihto mahtaa milläkin reitillä tapahtua. Olisi kätevää saada vastaavat suorat linkit myös vaihtokohtiin.

vaihtopaikka

Pysäkkikohtainen listaus on klikattavissa erikseen näkyviin karttasivun alalaitaan. Sen löytäminen saattaa olla ongelmallista: jos käyttäjä ei alunperin halua nähdä karttaa vaan juuri pysäkkilistauksen, hän ei välttämättä koskaan tule klikanneeksi itseään ensin karttasivulle.

pysäkkilistaus kartan takana

näytä pysäkkilistaus

Muutenkin tuntuu oudolta, että datansiirtomäärällisesti raskaamman kartan katsominen on edellytyksenä kevyemmän pysäkkilistauksen näkemiselle. Mobiiliversio ei näytä pysäkkilistausta lainkaan, vaikka sen juuri luulisi olevan tekstimuotoisena soveliasta tuohon käyttöön.

***

Tässäpä päällimmäisiä Reittiopas-kommenttejani. Kertokaa omanne, niin päästään antamaan YTV:lle palautetta.

12 kommenttia artikkeliin ”Reittiopasta voisi parantaa

  1. Tuon pysäkkikohtaisen listauksen saa loogisesti esiin painamalla ”näytä lisätiedot valituista” ja sieltä ”näytä tarkka pysäkkilistaus”.

  2. Tampereella on käytössä sama softa. Uutena paikkakuntalaisena startti- ja stoppipaikkojen näyttäminen helposti on kyllä tullut tarpeeseen, mutta kieltämättä myös vaihtopaikkojen löytäminen olisi hyvästä.

    Ihan uutena ominaisuutena meikäläisen Repa Reittiopas päättää välillä vaihtaa pysäkin nimeä. Esimerkiksi rautatieasema muuttuu silloin tällöin Puutarhakatu 10:ksi, mikä kieltämättä tekee elämästä jännittävämpää.

  3. Yksi ihan reitinhakuun liittyvä bugi on sellaisilla bussilinjoilla, jotka pysähtyvät pitemmäksi aikaa jollekin pysäkille. Tällöin reittiopas luulee saapumisajaksi vasta lähtöajan ja näyttää hölmöyksiä.

    Esimerkiksi 80-bussilla herttoniemessä metroon vaihtaessa reittiopas suosittelee jäämään viimeiselle pysäkille ennen metroasemaa ja kävelemään siitä metrolle, koska luulee bussin saapuvan metroasemalle vasta 5-10 minuuttia myöhemmin, kun se jatkaa siitä matkaa länsi-herttoniemeen.

    Valitinkin tästä joskus vuosia sitten ja vastasivat tuntevansa ongelman ja niillä oli nimikin sille (joku heilurijuttu), mutta eivät näemmä vieläkään ole osanneet sitä korjata.

  4. Kirjoitit fokus-ongelmista seuraavasti: ”Jostain syystä ponnahdusvalikon valinta ei onnistu näppäimistöltä, joten siirrän käteni hiirelle ja valitsen vaihtoehdon, johon satun ensin osumaan.”

    Tuossahan ei ole kyse sen erikoisemmasta asiasta kuin, että sivun tekijä on ystävällisesti kirjoittanut tabindex-parametrin noihin syöttökenttiin tavoitteenaan parempi käytettävyys. Osasta syöttökenttiä tuo parametri on vain päässyt unohtumaan. Ainakin tässä Linuxin Firefoxissa tabulaattoria riittävän kauan näpyttämällä pääsee tuohon ponnahdusvalikkoonkin kun vain ensin jaksaa kiertää melkein koko sivun kaikki muut kohdat läpi.

  5. Mikko, tutkinpa asiaa tarkemmin. Ihmettelin, mihin fokusindikaattori katoaa muutaman sarkaimen painalluksen jälkeen, mutta se on Mäcillä niin haapea, etten huomannut sitä, kun se sijaitsee Lähtöaika-palluran ympärillä. Näin oletin, että se vain katoaa jonnekin. Totta on, että se tämän jälkeen todella kiertää Perillä-, Kello- ja Pvm-kohteiden kautta haluttuun ponnahdusvalikkoon, mutta saa tuossa painaa varsin monta kertaa.

    Kun ponnahdusvalikko on kerran ruudulla tapahtunut muutos, kuvittelisi käyttäjän haluavan operoida sitä eikä päivämäärää, joten järjestelmän olisi syytä aloittaa fokuksen kierrätys tästä.

    [Jos nyt pikkuasioista ryhdytään nillittämään, niin Lähtöaika ja Perillä eivät ole ihan analogisia sanavalintoja. Saapumisaika vaikka olisi loogisempi.]

  6. Hyviä pointteja. Olen itsekin lähettänyt palautetta mm. tuosta vaihtopaikkojen suoralinkeistä karttasivulle, mutta eipä ole vielä saatu. Samoin huomaan lähes aina klikkaavani suoralinkin jälkeen vielä 4-linkkiä (ärsyttävän pieni kohde tähdätä tuo yksimerkkinen linkki) tarkimman zoomaustason saadakseni, kun kolmostason tarkkuus ei usein tahdo riittää; kenties nelonen olisi parempi oletusarvo.

    Eräs mukava puoli palvelussa on se, että se sulattaa mukavasti hakuehtojen (osittaisen) koodaamisen URLiin, tyyliin:
    http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/?keyb=alberganesplanadi+10
    Tämä mahdollistaa valmiiden reittien suoran bookmarkkauksen. Yleensä kun kuitenkin käytän palvelua kotikoneelta, olisi tympeää syöttää oma kotiosoite joka kerta. Vielä suurempi hyöty on mobiilitilanteissa, kun kännykän selaimesta voi suoraan valita Kotiin-bookmarkin, eikä puhelimen pikkuruiselta näppäimistöltä tarvitse syöttää kuin lähtöosoite. Toimii onneksi myös mobiiliversion URLeissa.

    Kieli poskessa voisin ehdottaa mainitsemaasi hiirenkäyttöongelmaan workaroundiksi Reittioppaan slangiversion käyttöä, siinä kun moni painike on suurempi kooltaan ja Fittsin lain mukaisesti täten helpompi maali hiirtä käytettäessä. Esimerkiksi pieni HAE-painike muuttuu kätevästi suuremmaksi kun teksti onkin ”TSÖGAA PLEISSIT”😛 Tämä tietty rikkoo ”puhu käyttäjän kieltä” -heuristiikkaa, ellet puhu stadia natiivina.
    http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas/slangi/

  7. Kerrassaan hieno palveluhan tuo on, mutta ei onnistu koskaan palvelemaan minua kaikkein keskeisimmässä tapauksessa: millä pääsen täältä tuonne. Eli pitäisi päästä ’jonain päivänä’ käymään tietyssä paikassa, mutta en todellakaan tiedä minuutilleen, milloin se tapahtuu. Vastauksena haluaisin muutaman vaihtoehdon joukkoliikennevälineistä, joilla sinne pääsen, ja huikeana lisäbonuksena olisi luonnehtia näitä jotenkin tyyliin ’kulkee lähinnä ruuhka-aikoina’ tai ’ei kulje viikonloppuisin’.

    Toinen case, mitä olen usein tarvinnut on ’miten pääsee Pohjois-Haagaan’. Eli en vielä tiedä, mistä ja milloin olen sinne menossa, mutta silti vastaukseksi riittäisi mainiosti esim. ’junalla rautatieasemalta’ tai ’busseilla xx-xx Rautatientorilta’.

  8. Paluuviite: Köyttöliittymäblogi » Blog Archive » Palautteen palautetta

  9. Paluuviite: Matkahuolto ajaa käyttäjät huonompaan palveluun

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s