Sonera ja käytettävyydellä rahastaminen

Soneran iPhone-hinnoittelusta on odotetusti virinnyt melkoinen keskustelu. (Ei sentään Kanadan Rogersin veroinen) Hintoja on pidetty hieman korkeina, ja erityisesti ihmisiä on ärsyttänyt, etteivät valmiit kytkypaketit sisällä rajoittamatonta dataliikennettä, vaan käyttäjän tulee valita joko 100, 250 tai 1000 megatavua kuukaudessa sisältävä paketti.

iPhone-paketit

iPhone on kuin tehty rajoittamattomia datayhteyksiä ajatellen. Selain on toimiva eikä verkkoon päästäkseen joudu ihmettelemään ilmoituksia päälle ja pois menevästä pakettidatasta tai valitsemaan yhteysosoitteita omituisista listoista. Yhdysvalloissa iPhone auttoi lyömään läpi ajatuksen kiinteähintaisesta mobiililaajakaistasta, ja jo varsin pian Google kertoi valtaosan mobiililaitteilla tehdyistä hauista tulevan juuri iPhonelta.

Jollain tapaa Soneran päätöksestä rahastaa datayhteyksistä liikennemäärien mukaan pitäisi kai sittenkin olla tyytyväinen. Päätös nimittäin tarkoittaa, että käyttökokemuksen liiketoiminnallinen merkitys on ymmärretty. Kun puhelinten selaimet ovat olleet aiemmin niin hankalia, että useimmat ovat jättäneet asian sikseen, vastaava hinnoittelu ei ole onnistunut. iPhonessa datayhteyden hyödyntäminen on tehty niin vaivattomaksi, että ihmisillä saattaa olla oikeasti halua maksaa siitä.

Perinteisesti käytettävyystyön liiketoiminnalliset perustelut ovat olleet paljolti yksinkertaisia ROI-laskelmia (return on investment, sijoitetun pääoman tuotto) siitä, kuinka tuotantokäytössä olevan järjestelmän käytettävyyskorjaus parantaa sen tehokkuutta ja maksaa itsensä takaisin järjestelmän omistajalle. Tässä tapauksessa järjestelmän käyttäjä hyötyy, sillä laite toimii paremmin eikä enää suututa käyttäjäänsä. Laskun maksaja taas hyötyy, sillä käyttäjä selviää työstään nopeammin ja saa näin enemmän aikaan.

Käytettävyysihmiset ovat pitkään toivoneet, että tästä yksinkertaisesta säästämisajatuksesta päästäisiin yli ja nähtäisiin myös tuottoja tuova vaikutus. Hieman ironisesti saattaa olla niin, että mitä paremmin bisnesväki alkaa nähdä käytettävyyden arvon, sitä enemmän käyttäjät saavat siitä maksaa. Nykyään on yleistä, että kaksi saman hintaista tuotetta poikkeaa käytettävyydeltään merkittävästi, sillä hinnoittelu perustuu paljolti ominaisuuslistoihin. Jos käytettävyys todella nähtäisiin kilpailutekijänä, käytettävyydeltään paremmasta tuotteesta saisi väistämättä maksaa enemmän.

Tämä tietysti pätee vain niin kauan kuin hyvä käytettävyys on jotain tuotteita toisistaan erottelevaa. 1980-luvun lopun käytettävyys-ROI-teoreetikot olisivat tuskin arvanneet, että vielä 2010-luvun kynnykselläkin hyvä käytettävyys on enemmän poikkeus kuin sääntö.

***

Aivan yhtä todennäköinen selitys on, että Sonera päätyi tuollaiseen hinnoitteluun, sillä tasaiset numerorivit näyttävät kivalta. Vähän niin kuin laite näyttää sitä yksinkertaisemmalta, mitä vähemmän nappeja siinä on, vaikka usein tämä tarkoittaa, että yksi nappi joutuu huolehtimaan monesta asiasta. Mistä kummasta käyttäjä tietää liittymää valitessaan, kuinka paljon dataliikennettä hän aikoo käyttää kuukausittain tulevien kahden vuoden aikana – etenkin jos iPhone oletettavasti muuttaa käyttötottumuksia? Voiko pakettia vaihtaa, jos huomaa valinneensa väärin?

Ja miksi kummassa Sonera olettaa, että datan käyttö korreloisi puheajan kanssa? En usko olevani ainoa nörttihenkinen, joka käyttää puhelintaan etupäässä kaikkeen muuhun paitsi puhumiseen. Minä haluaisin minimaalisen puheaikapaketin ja rajoittamattoman datan käytön. Vaihtoehdoksi jää Minun Sonera, jossa ainoa kiinteähintainen datavaihtoehto on 20 euroa kuussa maksava megabitin yhteys. Hinta on sama kuin kilpailijoilla, mutta vaihtoehtoa ottaa kymmenellä eurolla hitaampi yhteys ei tarjota. Lukemani mukaan megan yhteys ei kuitenkaan useimmissa paikoissa käytännössä toimi sen paremmin kuin hitaampikaan, joten tuntuu pöhköltä joutua maksamaan turhasta. Juuri sellainen kuin sinä haluat on hyvä lupaus. Vielä kun siihen vastattaisiin. [Muokkaus: kommenteissa kerrotaan, että muitakin vaihtoehtoja on.]

Jos vielä pikku motkotus sallitaan, olisi ollut mukavaa, jos iPhone-kiinnostuksensa ennakkorekisteröineet olisivat saaneet henkilökohtaisesti sähköpostitse tiedon hinnoittelusta. Olisi syntynyt vaikutelma, että asiakkaat kiinnostaisivat Soneraa. Tällä hetkellä minulle on myös epäselvää, onko ennakkoilmoittautumisesta mitään hyötyä, kun puhelimia aletaan kaupata.

(Tyypit, jotka valittavat hintojen olevan huijausta, sillä Jobs lupasi, että hinta olisi korkeintaan 199 dollaria, ovat minusta melko ignorantteja hölmöjä. Kukaan tuskin kuvitteli, että tuohon hintaan saisi puhelimen ilman kytkyä, eikä suomalaisia rahasteta mitenkään erityisesti muita enempää. Yksikään vastaava kilpailijapuhelin ei ole noin edullinen, ja jotain osviittaa voi etsiä jo iPod touchin hinnasta. Jobs esitti hinnan niin kuin hinnat on tapana Yhdysvalloissa esittää, siinä se.)

13 kommenttia artikkeliin ”Sonera ja käytettävyydellä rahastaminen

  1. Kas, kiitos tiedosta. En löytänyt tuolle sivulle.

    Katsoin ensin Minun Sonera -pakettikoostinta, mutta siellä ei voinut valita lainkaan dataa mukaan.

    http://www.sonera.fi/Puhelin+ja+liittym%E4/Minun+Sonera+-liittym%E4/Rakenna+liittym%E4si

    Sitten löysin sivupalkista Liikkuva laajakaista -otsikon, ja sieltä aukeavalla sivulla ainoa kiinteä yhteys oli tuo mainitsemani megainen.

    http://www.sonera.fi/Puhelin+ja+liittym%E4/Liikkuva+laajakaista

    Nyt huomaan, että kllikkaamalla edelleen Nettiin kännykällä pääsen sivulle, jonka alalaidassa on linkki tuolle mainitsemallesi sivulle. Oudosti hintatiedot siroteltu sinne tänne, sanoisin.

    (Tuolla myös luvataan, että Omien Sivujen kautta tehtynä avauksen saa alle puoleen hintaan, mutta hintalistan mukaan itsepalveluna tehty palvelun avaus maksaa yhtä paljon kuin muulla tavoin tehty. Ota tuostakin selvää.)

  2. Itse näkisin mieluusti iPhonen ja sen käytettävyyden osana jotain suurempaa, kivempaa kokonaisuutta. (Matiaskin painotti tuota asiakkaista kiinnostumista.)

    Hello? Asiakaslähtöisyys, anyone? Sonera mokasi oivan mahdollisuuden hyvään, asiakaskeskeiseen, ehkä jopa yhteisölliseen, markkinointiin. Mälsä juttu.

    Soneran toiminta vaikuttaisi olevan linjaa ”Kunhan siitä saa rahaa”. Minäpä edelleen väitän, että se ei ole kovin pitkäkestoinen liiketoimintamalli.

  3. Jussi, tarkoitukseni ei ollut tosiaan sanoa, että Sonera olisi hoitanut homman hyvin. On ymmärrettävää, että aluksi asioista ei voinut paljoa kertoa, sillä Applella on nahkea tiedotuspolitiikkansa, mutta on hölmöä, että tiedottaminen on sittemmin tehty miten sattuu eikä ole hyödynnetty sitä, että hallussa on kymmenen tuhannen innokkaan yhteystiedot.

    Soneralla iPhone on sentään prominentisti esillä etusivulla. Monella operaattorilla se on piilotettu paljon paremmin.

    Soneran iPhone-juttu vain sai ajattelemaan, voisiko olla ironisesti niin, että käytettävyyden saama laajempi arvostus yrityksissä on lopulta käyttäjän kannalta sikäli huono juttu, että se nostaa käytettävyydeltään oivien tuotteiden hintoja.

  4. Nykyisessä paketissani on 400 minuuttia puheaikaa, ei lainkaan tekstareita ja 25 MB dataa. Jos itse saisin valita iPhone-paketin omien mieltymysteni mukaan, valitsisin edelleen 400 minuuttia puhetta, vieläkään en tarvitsisi tekstareita, mutta datayhteydeksi ottaisin sellaisen 375 kbps yhteyden, jota esim. Elisa kaupittelee 9,90 €/kk. Etukäteen määritellyssä datasiirron määrässä minua on nyky-yhteydelläni risonut eniten se, että seuraaminen on ollut sikahankalaa. Operaattorini ei esim. kerro, minä päivänä kuukausi alkaa ja päättyy, että voisi lokista seurata, vieläkö on varaa surffata. Eikä se kapulan softakaan kovin tyrkylle tuo siirrettyjä megoja.

    Kiinteiden maksujen hyvä puoli on, että:
    – ei mene energiaa siirrettyjen määrien seuraamiseen
    – paljon nettiä käyttävät pääsevät halvemmalla kuin kulutuksen mukaan laskutettaessa
    – maksumiehiksi joutuvat, vähän käyttävät eivät valita, kun kiinteällä maksulla (kohtuullisella, esim. just tuo 9,90 €/kk) kuitenkin saa ostettua vaivattomuutta (ei tarvitse tietää mikä se MB oikein on ja paljonko niitä nyt voisi kulua ja mistä käyttöä voisi seurata)

    Edellisen perusteella minulle, ikääntyvälle ihmiselle, kiinteä kuukausimaksu parantaa palvelun käyttökokemusta.

  5. Nytpä Soneralta tuli viestiä ennakkoon rekisteröityneille. Soittamalla sai vahvistaa tilauksensa. Vastaaminen kesti viitisen minuuttia, mutta puhelimen luvattiin olevan saatavilla julkaisupäivänä.

    Vielä parempi olisi ollut, jos tämä meili olisi tullut pari päivää aikaisemmin, jottei olisi tarvinnut ihmetellä tilannetta.

    http://erkka.jaiku.com/presence/38922744#c-1297644

  6. Vaikka nuo suomalaiset paketit näyttävät hieman huonommilta kuin paikalliset paketit eivät ne silti tyhjänpäiväisiä ole.
    iPhonella surffatessa kun joutuu tekemään töitä päästäkseen datapakettien lukemiin. Itselläni puhelimen mobiilidata on jokapäiväisessä käytössä sähköpostien lukemisessa (sekä työ että koti), netin ja blogien selailussa, ostoksissa ja kaikessa muussakin (paitsi youtubessa); en ole silti onnistunut iPhonella kuluttamaan gigan mobiilidatapaketistani yli kolmasosaa, vaikka olen yrittänyt.

  7. Rahina,
    niinpä, mutta mistä sitä tietää etukäteen, miten paljon käyttö kasvaa nykyisestä, jos käytössä on vempain, jolla liikkua? Ja sekin risoo, että saadakseen isomman datapaketin, joutuu maksamaan myös ylenpalttisesta puheajasta ja täysin tarpeettomista tekstareista.

  8. Rassaahan se; normaalisti käytän n. 10min 200 kytkypuheaikaminuutistani ja n. Puolet tekstareista, mutta tällä se silti kannattaa mobiilidatan normaalisti maksaessa ainakin tuplasti. Suomessa on kk-liittymäkulttuuri ollut perinteisesti erilsinen miten en välttämättä allekirjoita ”kytkypakettien” soveltuvuutta, mutta lähes kaikkialla muualla ne ovat se mitä on tarjolla. Ja on niissä hyviäkin puolia; ylimääräiset minuutit kulkevat mukana seuraavalle kuulle (soneralla voi olla toisin) is laskun summa on helppo ennustaa. Ylensä operaattorit sallivat myös korkeammalle tariffille siirtymisen ja takaisin joko rahalla tai pienellä ruinaamisella…

  9. iPhone voi olla mobiilinetin käyttöön käytettävyyttä edistävä tekijä, josta kuluttaja saattaa jopa maksaa kohtuullisesti.

    Soneran päätös siirtyä rajoitettuihin paketteihin, jossa eri kommunikointiominaisuudet (puhe, teksti, data) ovat kiinteästi ja kuluttajan kannalta epäjohdonmukaisesti (vaikkakin kokonaislukuina siististi) sidottu toisiinsa ei tee puhelinoperaattorin palvelupaketista käytettävämpää vaan epäkäytettävämpää.

    Mikäs sen uituttavampaa kuin seurailla siirtynyttä datamäärää puhelimessa, kun tuote on uusi ja haluaisi nimen omaan nauttia helppokäyttöisyydestä ja huolettomuudesta, eikä stressata miten paljon iPhonen Safari-selain syö dataa.

    Ja miksi, OI MIKSI, 1000 Mt dataa maksaa Soneralla 89,90 euroa kuussa, kun Elisalla rajoitukseton data nopealla 1 Mbit/s yhteydellä maksaa 19,90 euroa kuussa? Mikä Soneran hinnoittelusta tekee käytettävämpää tai edullisempaa kuluttajalle kuin Elisan?

    Ja ja ja, miten ihmeessä Suomessa ei voi ostaa iPhonea ilman sitoutumista 24 kk (KAHDEKSI VUODEKSI!) Soneraan? Edes maksamalla rahaa ei Soneran 24 kk sopimuksesta pääse irti, mikä on jo kuluttajan oikeuksien rajoittamista.

    Onneksi leivänpaahtimia ei vielä myydä sitomalla asiakkuus Vattenfallin sähkönjakeluun määräaikaiseksi kahdeksi vuodeksi eikä autoja ei myydä kytkemällä moottorin toimintaan tietyn bensanjakelijan polttoaineeseen.

    Miksi Sonera ensin totuttaa kuluttajan rajoituksettomaan mobiilidataan ja sitten alkaa iPhonen aikana periä siirtomääräkohtaisia maksuja?

    Alkaa Sonera perimään myös kiinteistä nettiliittymistä siirtomääräkohtaisia maksuja, kun netissä alkaa olla niin paljon palveluja, että ihmiset niitä oikeasti käyttävät?

    Kapitalismi on kamalaa!

  10. Tarkennan vielä, että en tarkoittanut, että Soneran ratkaisu olisi millään lailla käytettävä tai asiakasystävällinen, päinvastoin. Ajatukseni oli teoretisoida, olisiko niin, että kun käytettävyys aletaan ymmärtää liiketaloudellisena kilpailutekijänä, käyttäjät häviävät. Kamala kapitalismi iskee.

    Jenkeissä jotkin kiinteän verkon ISP:t ovat kai jo siirtyneet rajoituksiin, sillä videosisältö lisää siirreltävän datan määrää kovaa kyytiä.

  11. Mahtava juttu muuten, ettei Suomesta voi ostaa iPhonea, joka ei olisi sim-lukittu yhdelle ainoalle operaattorille. Kiva juttu ulkomaille lähtijöille, ettei voi ostaa paikallista prepaid-korttia ja pukata korttia iPhoneen, koska oot naimisissa Suomen Soneraan kaksi vuotta!

  12. Kyllä ulkomainen SIM kortti käy, mut pitää olla TurboSim (RebelSim) välissä ja vieläpä semmoinen joka toimii iPhone 2.2 version kanssa. Muuten joutuu käymään mutkan Hong Kongissa ostamassa lukitsemattoman iPhonen (jotain 430€).

    Noita lukitsemattomia iPhoneja ilmeisesti tulee saamaan myös Kiinasta, koska sikäläinen käytäntö on käyttää useampia SIM kortteja samassa puhelimessa. Maa on nimittäin jaettu eri ”valtioihin” ja monet jotka käyvät lomalla kotikaupungissaan, käyttävät sikäläistä SIM korttia, muuten ne sadat puhellut sukulaisten ja tuttujen kans tulisivat tuhottoman kalliiksi.

    Hong Kongin tapaus on itsestään selvyys kauppapaikkana, ja kun vieressä on Macao, Shenzhen ja muu Kiina.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s