Fruugo on aika jees

Fruugo on saanut osakseen niin paljon negatiivista uutisointia, että annetaan vähän kehujakin. Vaikken ole vielä mitään ostettavaa löytänytkään, kaupasta näkee mukavasti, mitä tapahtuu, kun suunnitellaan palvelu tyhjästä nykyaikaisilla tekniikoilla ja moderneilla konventioilla. Kokonaisuus on ilahduttavan elegantti. Muutama pikkujuttu toisaalta jää myös ihmetyttämään.

Modernien palvelujen kehitykseen liittyy tyypillisesti myös avoimuus tehdyistä valinnoista. Fruugosta en ole paljoa tarinoita löytänyt, vaikka mieluusti lukisi enemmänkin. (O)saisikohan Marjut kertoa jotakin?

Etusivu

Tervetuloa Fruugoon!

Etusivu on ilmava ja rauhallinen. Minulta kesti toisaalta melko tovin ennen kuin huomasin hakuluukun. Se ei vaaleana oikein erotu taustasta ja sinänsä kirkas nappikin on niin laidassa, ettei se osu silmään. Haku toimii tyylikkäästi reaaliajassa filtteröiden ja tuloksetkin esitetään kuvien kanssa.

Toinen pikku outous on vasemman laidan kategoriavalikko. Kaikki osastot -laatikko vaikuttaa jollain tavalla klikattavalta, mutta yllättäen siitä ei tapahdu mitään. Valikoin toiminta selviää vasta myöhemmin.

skitched-20091012-182127.jpg

Yksittäisten kategorioiden päätasolle pääsee suoraan klikkaamalla linkkiä valikosta. Kun hiiren vie linkin päälle, näkyviin ilmestyy hierarkian seuraava taso. Toteutus ei ole kamalin kokemani, mutta silti selvästi huonompi kuin Mac OS:n natiivi alavalikko. Alavalikot ovat kaikkiaan motorisesti vaikeita navigoitavia, ja web-toteutuksina tyypillisesti vielä hankalampia. Yksi merkittävä ero on, että web-toteutuksissa on harvoin huomioitu yhtä hyvin mahdollisuutta oikaista kulmittain suoraan alavalikon haluttuun kohteeseen, jolloin valikko tuntuu katoavan alta kesken kaiken.

Olen joskus pohtinut, olisiko parempi toteuttaa alavalikko niin, että se aukeaa vasta, kun valikkoa klikataan ja sulkeutuu vasta erillistä suljentaruksia klikkaamalla.

Amazoniin verrattuna on sittenkin mukavaa, että kategorianvalikon päätasot ovat klikattavissa. Amazon pakottaa nykyään klikkaamaan alavalikkoa. Minusta alavalikot ovat luonteeltaan oikotiemäisiä eikä niiden käytön pitäisi olla Amazonin tapaan pakollista.

Kategorianäkymä

Haluttu kategoria avataan näkyviin sangen nokkelasti. Kategorian tuotteet lajitellaan alakategorioihin, joiden sisältämät kohdemäärät esitetään cooleilla numeroilla.

Vaatteet & asusteet | Fruugo

En tiedä, onko kysessä jonkinlainen patterni. Näkymä tuo kummasti mieleen Taloussanomat:

Talousuutiset | Taloussanomat

Kun hakuaan tarkentaa hieman lisää, saa näkyviinsä laajan näkymän tuotteisiin. On ilahduttavaa, ettei tuotteita näytetä vain kymmentä per sivu ja pakoteta klikkaamaan kyllästymiseen saakka seuraava-painiketta, vaan tuloksia saa kerralla suuren määrän silmäiltäväksi. Näkymää pystyy myös rajaamaan fiksusti merkin perusteella. Värin mukainen suodattaminen voi sekin tulla joskus tarpeeseen, etenkin laajemmilla valikoimilla.

Vaatteet & asusteet - Miehet | Fruugo

Yksinkertainen hakeminen ja tulosten tarkentaminen tuntuu olevan kaikkiaan hyvä patterni. Ymmärtääkseni erilaisia edistyneitä hakuja eivät käytä juuri muut kuin kirjaston tädit. Fruugokaan ei tällaisia tarjoa. Kun tuloksia sen sijaan pääsee rajaamaan pois suuremmasta joukosta ja palautteen saa saman tien, edistyneen haun tulee tehneeksi huomaamattaan.

Tuotteiden esittäminen

Tulokset esitetään pelkistetysti. Tuotekuvan alla on neljä nappia. Peukkuja saa antaa ylös ja alas, tuotteen voi poimia vertailuun ja palvelulle voi kertoa, jos sattuu itse omistamaan saman tuotteen.

Facebookin tykkään-ominaisuus on yksinkertaisuudessaan varsin nerokas. Usein tulee vastaan asioita, jotka ilahduttavat, mutta joista ei keksi mielekästä kommentoitavaa. Tykkään-peukulla tämäkään positiivinen tunne ei pääse valumaan hukkaan.

En sittenkään ole aivan varma, että noin pelkistetty arvostelu on omiaan Fruugon kaltaiseen palveluun. Kyllä ainakin itse uskon kykeneväni aika selvästi erottamaan, tykkäänkö jostakin viiden tähden verran vai pidänkö sitä ihan kivana. Minusta yhdestä viiteen tähteen toimiva arvostelu on aika toimiva juttu. Jos halutaan näyttää suosituksia Fruugo-tyyliin profiilisivulla (tykkään näistä ja en tykkää näistä), kovin suurta vääryyttä tuskin tehdään, vaikka tykkään listalle valittaisiin neljä tai viisi tähteä saaneet. (Olli toisaalta vinkkasi Youtubessa huomatun, että viittä tähteä käytetään Facebook-peukun tavoin. Amazonissa kyllä tähtiarvostelu minusta toimii, ja arvosanajakaumat ovat järkeviä. )

Ihmettelin alkuun myös, ettei Fruugo kerro lainkaan etusivulla tuotteiden saamaa palautetta. Tämä vaikutti ilmenevän vasta tuotteen omalta sivulta. Tarkemmalla katsomisela ymmärsin, että vihreä-oranssi viiva kertoo myönteisten ja kielteisten peukkujen määrästä. Tähtireittauksen olisin ymmärtänyt heti.

Myös mainittu vertailu tuntuu toimintona hieman keskeneräiseltä. Kun tuotteen lisää vertailuun, saa viestin, että lisääminen onnistui, mutta epäselväksi jää, mitä sitten tapahtuu. Vertailulinkki löytyy lopulta piilosta sivun ylälaidasta.

skitched-20091012-190918.jpg

Vertailunäkymässä verrattavat tuotteet ovat vierekkäin, mutta siinä se. Olisin luullut, että tuotteista saisi nähdäkseen jotain ominaisuuksia, joita verrata. Nyt ominaisuus ei juuri poikkea siitä, että tuotteet avaisi omiin välilehtiinsä, joita vaihtelisi. Paitsi, että vertailuominaisuus vaatii enemmän klikkailua.

Vertaa tuotteita

Yksittäisen tuotteen katselu

Yksittäisen tuotteen tutustumissivu on varsin perus. Pienenä fiksuna yksityiskohtana on, että paluulinkki vie sinne, mistä on tultu eikä sinne, mikä järjestelmän mahdollisessa hierarkiassa toimii kohteen ylätasona. Nyt valkenee myös alussa ihmettänyt kategoriavalikon Kaikki osastot -nappi. Se toimii ponnahdusvalikkoa, jota painamalla koko valikko aukeaa, ja haluamaansa kategoriaan pystyy hyppäämään suoraan tuotesivulta.

Mr Bump Hopper | Fruugo

Tuotesivuissa on esimerkillistä myös, kuinka ne on mukautettu kulloinkin kaupan olevaan kohteeseen. Kenkiä ostaessaan pääsee poimimaan valikosta haluamansa kengän koon. Mikä parasta, koko on kengän ominaisuus sen sijaan, että hypättäisiin uuteen tuotteeseen, joka edustaisi samaa kenkää halutussa koossa.

Hieman aiheeseen liittyen.. Minusta näytti aiemmin, että Amazon myi ennen vanhaan ensisijaisesti kirjoja, joista sai sitten valita, halusiko ne fyysisinä vai Kindle-versioina, joihin oli linkki kirjan sivulla. Nyt kirjasivulla ei olekaan enää linkkiä Kindle-kirjaan, vaan Kindle-kirjat ovat kokonaan omia tuotteitaan. En ole tarkistanut, onko Kindle-versioilla myös omat arvostelut ja kommentit. Voisi luulla, että olisi suotavaa, että sama sisältö eri muodoissaan (erikokoiset kengät, eriväriset kahvinkeittimet) jakaisivat kuitenkin kommenttinsa ja arvostelunsa, mutta en tiedä, onko tästä mitään yleistä käytäntöä.

Yhteisöllistä

Pohjimmiltaan Fruugo pyrkii olemaan muutakin kuin jouheva kauppa. Yhteisöllisyys on pyritty nostamaan tärkeään rooliin. En ole itse aivan varma, kuinka kiinnostavaa tämä on kaupassa, joka myy satunnaista sälää.

Muita käyttäjiä pystyy seuraamaan. Tässä tapauksessa seuraaminen on yksisuuntaista toisin kuin vaikkapa kaverit Facebookissa. Tiedä sitten, kumpaa tapaa pidetään parempana. Ominaisuus voisi olla kiinnostavampi, jos omat kaverit sattuisivat käyttämään palvelua.

Etusivun palkki (ensimmäisen kuvan Le Pulse), joka kertoo sivun tapahtumista (joku harkitsi jotain, joku etsi jotain) on nokkela ja tuo dynaamisuuden tuntua. Toisaalta se myös hieman ahdistaa. En ole aivan varma, mitä minusta kerrotaan muille. Jos klikkaan läpällä sinistä kengurupalloa etusivulta, eivät kai kaikki nyt luule, että olen kiinnotunut sinisistä kengurupalloista.

Pois se minusta, tämän syksyn muotivärihän on lila.

Aihetta liipaten: Digitalikko kirjoittaa tänään ylimääräisistä klikkauksista, joita verkkokaupat vaativat vielä kun saalis on jo ostoskorissa.

[Lisäys] Kirjoitukseeni linkattiin Fruugon Facebook-sivulla. Ilahduttavaa. Ja nykyään heillä on blogikin.

6 kommenttia artikkeliin ”Fruugo on aika jees

  1. Joo, näin vähän pelkäsin. Ja tiedän toki, että olet ollut muissa kuvioissa jo melko tovin. Piti nyt vain laittaa, kun sain tuon o-kirjaimen niin nokkelasti sulkuihin.

  2. Tähtirätinkistä: You-to-be:n tyypithän ihan vasta blogasi, että jengi klikkaa videoiden arvosanaksi lähes aina vain yksi tai sitten viisi tähteä. Onko videot tässä jotenkin eri asia kuin Fruugon kauppaamat tuotteet, ai lieneekö kyse ihmiselukan perusluonnosta?

  3. Olli, kiitos vinkistä, hyvä tietää. Toisaalta, Youtuben kommentaattorit ovatkin etupäässä neopeeloja.

    Amazonissa tykkään katsella tuotteiden arvosanajakaumia, ja kyllä siellä ainakin esiintyy muitakin arvosanoja.

  4. Hieno mies olet sinä, Matias. Ihan jo lauseen ”tykkään katsella tuotteiden arvosanajakaumia” takia.

    Kuvittelen sinut takkatulen loimussa tohvelit jalassa ja piippu suussa silmäilemässä leppoisasti uusien Amazon-tuotteiden arvosanoja. Aina välillä sanot ”hmm” tai nyökkäät hyväksyvästi, mutta toisinaan tulee vastaan jotain aivan kummallista, jolloin lasket Macbookin pois sylistäsi ja kävelet mietteliäänä ympyrää olohuoneen karhuntaljalla.

  5. Kommentin luettuani nousin hetkeksi kävelemään ympyrää, mutta päädyin lopulta nyökkäämään hyväksyvästi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s