Mitä voimme oppia Woltista?

Hiljattain julkaistu Wolt herättää pöhinää edelläkävijöiden parissa. Sovelluksen avulla voi tilata ja maksaa ruokaa ennakkoon ja käydä noutamassa sen ilman jonotusta. Kuinka siitä voi ottaa opiksi omassa tuotekehityksessään?
 

Huomautus: Kirjoittajan veli on yksi Woltin perustajista, ja onpa Wolt tarjonnut kirjoittajalle yhden testikahvinkin. Tämä teksti perustuu vain julkisiin tietoihin, ja spekulaatiot ovat kirjoittajan omia.

 

Viilaa käyttöliittymäsi kuntoon

Woltin käyttöliittymässä näkyy maailmanluokan viilaus. Tämä vaatii osaavaa suunnittelua ja taitavaa toteutusta, mutta ennen kaikkea aikaa. Tämä on startuppien vahvuus: tuotteet voidaan hieroa siinä määrin kuntoon, että käyttöliittymä aiheuttaa sulaa mielihyvää. Tällä saa anteeksi pienet kävyt käytettävyydessäkin. 

Tyypillisessä ison firman alihankkijalla teettämässä tuotekehityksessä tämä jää usein saavuttamatta. Vaikka muuta väitettäisiin, kaiken pohjalla on usein jonkinlainen arvio kunkin ominaisuuden toteuteuksen vaatimasta työmäärästä. Kun ominaisuus on valmis, siirrytään seuraavaan. Jostain syystä staattista ulkoasua saatetaan hieroa pitkäänkin, mutta itse toteutuksen yksityiskohtiin ja animaatioiden suunnitteluun ei olla valmiita panostamaan vastaavasti.

Tällä mallilla saadaan asioita ulos tiukalla budjetilla, mutta loppukäyttäjien hymy jää helposti haaveeksi. Voisi olla viisampaa tehdä vähemmän, mutta hyvin.

Käyttöliittymän keskiössä on yksinkertainen lista, jonka parallaksiefekteissä ei ole säästelty

Käyttöliittymän keskiössä on yksinkertainen ja nätti lista, jonka parallaksiefekteissä ei ole säästelty

Panosta maksamiseen

Ellei mobiilimaksamiseen kiinnitetä erikseen huomiota, se on oletusarvoisesti rikki. Vaikka verkkokaupan tilausputken optimoisi kuinka, hampaat kiristyvät maksuvaiheessa. Näin toimii verkkopankkimaksu 2015: kirjoitanpa pitkän tunnusluvun sekä salasanan ja kaivanpa taskusta paperilapulta oikean koodin. Hyväksyn maksun ja kaivan uuden koodin. Maksuvaiheessa tuli jo tehtyä napinpainalluksia useamman tilauksen edestä.

Valitettavasti luottokortti ei ole yhtään helpompi. Viimevuosina yleistyneiden turvamenetelmien vuoksi suomalaisilla korteilla tehdyt ostokset joutuu yleensä vahvistamaan pankkitunnuksillaan. Siinä missä verkkopankkimaksaminen on pysynyt yhtä hankalana viimeiset 15 vuotta, luottokorttimaksaminen on hankaloitunut entisestään.

(Missä on muuten päätetty, että Verified by Visa tarkoittaa Suomessa Tupas-tunnistautumista? Mikäli oikein ymmärsin, jossain päin maailmaa Verified by Visa -koodi pysyy vakiona tapahtumasta toiseen ja sen saa itse määrittää.)

Wolt tallentaa luottokortin tiedot, minkä jälkeen maksaminen toimii ilman sen kummempia hankaluuksia. Jos olet suunnittelemassa mobiiliympäristössä toimivaa kauppaa, kysy ensimmäiseksi: kuinka saamme maksamisen toimimaan? Kaikki muu on toissijaista.

Aloita pienesti

Wolt on onnistunut siinä, missä moni startup onnistuu ja moni korporaatio kompuroi: ensimmäinen versio on kyllin yksinkertainen. Se olisi voinut olla Eat.fi-tyylinen ravintolanetsimispalvelu sosiaalisine aspekteineen kaikkineen, mutta siitä maltettiin tehdä täsmätyökalu tilauksen tekemiseen. Sen avulla ei ole kovin helppoa löytää kiinnostavaa kahvilaa eikä selata vieraan paikan ruokalistaa, mutta se ei ole tarkoituskaan. Se toimii vain iPhonella ja vaatii Facebook-tunnukset, mutta hyvin se on päässyt vauhtiin kaikesta huolimatta.

Myös ravintolavalikoima on maltettu pitää pienenä, eikä voi välttyä huomaamasta, että paikat on kuratoitu miellyttämään tyylikästä edellekävijäkohderyhmää.

Ennakkotilaus tarkoittaa sitoutumista

Olen huomannut Kutsuplus-palvelun kanssa aina välillä ongelman, että jos auto on myöhässä, käteni ovat sidotut (Lue myös: Kokemuksiani Kutsuplussasta). Koska matka on jo maksettu, minun on pakko odottaa. Jos bussi olisi ollut myöhässä, olisin voinut vaihtaa suunnitelmaa ja napata taksin. 

Vastaavasti, jos olen liikkeellä kiiressä, ennakkoon maksamani kahvi ei ehkä ehdikään valmistua ennen kuin pitää juosta junaan. Perinteisessä mallissa voisin poistua jonosta arvioituani tilanteen toivottomaksi, mutta ennakkomaksumallissa menetän rahani. 

Tämän vuoksi olisi tärkeää, että valmistumisaikoihin voisi luottaa. Wolt voi vaikuttaa asiaan vain rajallisesti, mutta reaaliaikainen jonotilanne olisi hyvä alku. 

En ole kokeillut kilpailevaa Fresgo-palvelua, mutta lukemani perusteella se ilmeisesti mahdollistaa noutoajan määrittämisen. Oma kysymyksensä on, kuinka hyvin se toimii.

Kaikkiaan ennakkolaus toimii parhaiten, kun on tarkoitus ottaa tuote mukaan. Paikan päällä syödessä ennakkoon tilaamalla ei tiedä, onko ravintolassa sittenkään kunnolla tilaa.

Kandee olla cool

Woltilla on takanaan ainutlaatuinen tarina. Startup-piirien sankari Miki Kuusi sai kesken Slush-tapahtuman uutismyrskyn läpi viestinsä uuden firman perustamisesta. Nokia oli jotakuinkin ainoa toinen yritys, joka ylsi samaan, ja heidän täytyi sentään julkistaa Microsoft-kauppojen jälkeisen ajan ensimmäinen kuluttajatuotteensa. Woltin julkaisun jälkeen taas oli valmiina tarina seuraavaksi vuorossa olevasta Berliinin valloituksesta.

Vastaavasti Twitterissä liki kilpaillaan siitä, kuka saa kertoa, mitä kaikkea on Woltilla ehtinyt ostaa. Tätä on todella vaikea jäljitellä, mutta Wolt on pelannut korttinsa mainiosti.

Wolt ei ole vielä top-listan kärjessä, mutta jo lauantaina 14.3. se oli App Storen etsityin sovellus

Wolt ei ole vielä top-listan kärjessä, mutta jo lauantaina 14.3. se oli App Storen hakulistan kärjessä

Asiakkaat ovat vain yksi puoli kokonaisuutta

Jotta Wolt voi menestyä kunnolla, sen täytyy olla ravintolan kannalta paras maksuväline. Sen täytyy olla paitsi parempi kuin kilpailevat palvelut, myös parempi kuin perinteinen kivijalkamalli. Tiettävästi monet aiemmat ennakkotilausratkaisut ovat ravintoloille niin kalliita, että kauppias toivoo, että asiakas tilaisi seuraavalla kerralla ravintolasta.

Vain jos Wolt-käyttäjä on myyjälle tärkeämpi kuin myymälään tuleva asiakas, myyjän kannattaa päästää Wolt-käyttäjä jonon ohi. Jonon ohi päästäminen taas on välttämätöntä, jotta Woltin arvolupaus asiakkaalle toteutuu.

Epäreilut kilpailuedut

Samaan ravintolaan tuskin mahtuu kahta kilpailevaa mobiilitilausjärjestelmää. Kauppias valitsee sen, joka on hänelle edullisin, ulottuvin ja helpoin. Käyttöliittymän pystyy kopioimaan, mutta kaupallisessa kokonaisuudessa voi piillä Woltin ns. unfair advantage, joka tekee tilanteen vaikeksi kilpailijoille.

Musiikin myyminen verkossa ei ollut teknisesti uutta, mutta Apple oli ensimmäinen, joka sai levy-yhtiöt suostumaan malliin, jossa kappale maksoi taalan ja albumi kymmenen. Tällä mallilla saatiin toimiala haltuun pitkäksi aikaa. Woltin tapauksessa on vastaavasti tärkeää, että provisio on kilpailukykyinen.

Lopulta Wolt on asiakasravintoloidensa armoilla

Woltilla on sama tilanne kuin Uberilla tai Airbnb:llä. Jos ravintola mokaa, asiakkaalle jää Woltista huono maku. On tärkeää, että ravintolat saavat prosessinsa kuntoon niin, että tilauksen saadaan käsiteltyä oikeassa järjestyksessä ja tuotteen noutaminen ravintolasta on asiakkaalle miellyttävä ja intuitiivinen kokemus.

Monet meistä ovat norkoilleet Mäkkärin tiskillä odottamassa puuttuvaa hampurilaistaan ja miettineet, saanko huutaa tästä välistä, vai pitäisikö jonottaa uusiksi. Tällaista epämääräisyyttä ei saa syntyä. Käyttäjän pitäisi tuntea itsensä tärkeäksi kanta-asiakkaaksi sen sijaan, että luimuilisi kassan nurkalla anteeksi pyydellen.

Fresgo-palvelulla on ilmeisesti käytössään erityinen kori, jonne valmiit noutotuotteet laitetaan. Tällainen ei olisi välttämättä pahaksi Woltillekaan.

Wolt on kuin Kampin keskuksen bussiterminaali

Olen käyttänyt Woltia muutamissa ravintoloissa, ja kokemus on ollut poikkeuksetta sujuva. Paras kokemus oli Street Gastrossa, jossa istuin suoraan pöytään odottamaan, ja ruoka kannettiin eteeni parin minuutin kuluttua. Joissain muissa paikoissa tilauksen saamiseen on liittynyt pienimuotoista kassalla kuikuilua.

Vähän pöhkönä analogiana mieleen tuli muisto Kampin keskuksen alkuajoilta. Osallistuin kiertokäyntiin, jossa näytettiin uuden keskuksen tiloja kiinnostuneille ennen varsinaista avaamista. Kierroksen lopuksi halukkaat saivat nousta bussiin uusien lentokenttähenkisten terminaaliovien läpi. Bussi ajoi sitten ulos tunnelista ja laski matkustajat keskuksen ulkopuolelle. 

Jätin jonottamatta bussin kyytiin. Kuljettuani terminaalin oven läpi, osasin kuvitella, että bussimatka siitä eteenpäin tuntuisi ihan tavalliselta bussimatkalta. Wolt tekee samaan tapaan tilaamisesta ja maksamisesta niin futuristisen tuntuista, että tahtoo unohtua, ettei itse ruokailukokemus ole muuttunut miksikään.

Tältä jonotus näyttää nykyään

Tältä jonotus näyttää nykyään

Wolt on kuin kiivaasti kilpailtu food court 

Koska Wolt kokoaa kaikki mukana olevat ravintolat yhteen listaan, siitä voi muodostua eräänlainen virtuaalinen food court, jossa kilpailu on veristä. Nähtäväksi jää, millaisia tarjousmekanismeja ja push-aktivointeja mukaan on tulossa ja kuinka pidetään huoli, että kokonaisuus pysyy niin käyttäjien kuin asiakasyritysten kannalta miellyttävänä.

Maailma on täynnä lisämyyntimahdollisuuksia

Suomalaisissa baareissa henkilökunnan tehtävä tuntuu olevan korjata laseja pois, mutta hyvin harvoin he tulevat samalla kysyneeksi, haluaako asiakas kenties täydennystä. Moni saattaisi ottaakin, vaikka sitten joutuisi itse kantamaan tuoppinsa pöytään. Ilmeisesti tilaamiseen, maksamiseen ja tilauksen tiskille välittämiseen liittyy niin paljon sähellystä, että on helpompaa jättää seuraava tuoppi myymättä. En tiedä, onko Wolt oikea työkalu tähän enkä, millaisia laillisia esteitä alkoholin myyntiin liittyy, mutta olisihan se kätevää.

Mitä suurempaa käyttäytymismuutosta tavoittelee, sitä suuremmat ovat mahdollisuudet

Woltin uhka ja mahdollisuus on sama kuin monen muunkin startupin. Jos ihmiset muuttavat arkista käyttäytymistään, se voi menestyä todella hyvin. Vastaavasti se epäonnistuu, jos käyttäytyminen ei sittenkään muutu. 

Moni mobiilimaksamispalvelu on pyrkinyt tekemään liian vähän ja ratkaisemaan väärän ongelman. Itse maksutapahtuma ei ole kovin kiinnostava – ei vaikka kuinka pääsisi liimaamaan suosikkilätkäjoukkueensa NFC-tarroja puhelimeen. Kun helppoon maksamiseen sen sijaan liitetään koko toimintatavan muutos ja arvolupaus turhan jonon ja kommunikaation välttämisestä, kokonaisuus muuttuu kiinnostavaksi. Menestystä Woltille!

–––
Kirjoittaja harrastaa maailman virheiden havainnointia. Työkseen hän ratkaisee niitä Qvikissä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s