Kutsuplus toimii mainiosti (älkää kertoko kellekään)

Kokeilin viime viikolla HSL:n Kutsuplus-älybussia. Se osoittautui mainioksi välineeksi keskipäivän työliikkumiseen. Tällä hetkellä palvelutaso vaikuttaa suhteettoman hyvältä palvelun vähäisen suosion vuoksi.

Olin keskellä arkipäivää lähdössä Pasilan perukoilta kohti keskustaa. Reittioppaasta etsimäni kyydit kestivät lähemmäs kolme varttia ja sisälsivät pahimmillaan kolmen liikennevälineen käyttöä. Klikkasin Reittioppaan tulossivulta Kutsuplus-palveluun katsomaan, mitä sama reitti tarkoittaisi sen avulla. Olin jo aamulla toimistolla varautunut ajatukseen Kutsuplussan käyttämisestä luomalla käyttäjätunnuksen ja siirtämällä rahaa palvelun tilille verkkopankkitunnusten avulla.

Reittioppaan linkki täyttää hakukentät automaattisesti

Reittioppaan linkki täyttää hakukentät automaattisesti. Blogimainos on tungettu vähän höpsöön paikkaan. Voisin lukea tarinoita matkalla ollessani, mutta reittiä etsiessäni on muuta mielessä.

Minulle tarjottiin kahta vaihtoehtoa: hitaampaa ja halvempaa yhteyttä sekä nopeampaa ja kalliimpaa. Vertailin vaihtoehtoja kiireessä, sillä lähtöön ei ollut aikaa montakaan minuuttia. Valitsin hitaamman ja halvemman vaihtoehdon, jonka matka-aika oli noin puoli tuntia ja hinta 4,80.

Kirosin mielessäni, että olin mennyt varaamaan matkani tietokoneella enkä puhelimella. Minulle valikoitunut alkupysäkki ei ollutkaan se, miksi olin sen kiireessä olettanut. Onneksi olin sattunut painamaan muistiini pysäkin numeron. Juoksuksi meni, kun säntäsin kaksi pysäkinväliä taaksepäin noutopaikalleni.

***

Minuuttia luvatun noutoajan jälkeen auto kaarsi paikalle – toiselle puolen katua. Kaksi tyhjää sydämenlyöntiä: Olenko sittenkin väärällä puolella? Eivätkö pysäkkinumerot noudatakaan samaa parillisten ja parittomien logiikka kuin osoitteet niin kuin olin juuri hienosti päätellyt? Jääkö kyyti nyt saamatta?

Kohta auto teki u-käännöksen ja kurvasi poimimaan minut kyytiin.

Hämäännyksissäni en tajunnut, että minun olisi pitänyt todistaa, että olen maksanut matkani. Kömmin tyytyväisenä penkille istumaan kuin taksissa ikään. Kuljettaja sanoi, että minun olisi kuulunut kertoa matkan tilausnumero, mutta riittää, jos kerron määränpääni, niin hän tietää, että olen oikea henkilö.

Auto oli tilava pikkubussi. Muita matkustajia ei ollut, mutta kyydissä oli lisäkseni uusi kuljettaja tutustumassa konseptiin.

Kutsuplussassa

Kutsuplussassa

Tilanne muistutti siinä määrin taksia, että tuntui aiheelliselta keskustella kuljettajan kanssa. Kysyin, mitä eroa edullisella ja kalliilla matkatyypillä olisi ollut. Minusta kun näytti, että liikuimme tälläkin hinnalla ihan rivakasti ja suoraan kohti kohdettani. Kuljettaja kertoi, että edullisella hinnalla ei taata, ettei kesken matkan poikeata poimimaan lisämatkustajia. Lisähinnalla sen sijaan voi estää uusien tilausten tulemisen ja päästä pikemmin perille.

– Eli mitä vähemmän käyttäjiä, sitä todennäköisemmin saa halvemmalla hinnalla paremman palvelun. Enpä kerro tästä kellekään, sanoin.

On kiinnostavaa nähdä, millainen kulttuuri autoihin syntyy, kun samaan kyytiin sattuu useampi matkustaja. Onko keskustelu tuossa tilanteessa luontevampaa kuin bussissa?

Lopulta määränpään häämöttäessä kuljettaja kysyi tarkemmin, minne haluankaan jäädä. Sain lopulta määrittää sijainnin tarkalleen kuin taksilla ikään.

Suuri riemu taksiin verrattuna koitti tässä kohdassa: olin vapaa nousemaan pois. Taksilla joutuisi vielä sähläämään maksun kanssa. (Ihme, ettei tälle ole tehty mitään. Eikö kortin voisi lukea jo valmiiksi ja vain kuitata lopullisen summan ulos noustessaan?)

Koska matkaan ei tullut ylimääräisiä mutkia, olin lopulta perillä 15 minuuttia ennen luvattua aikaa.

Palvelun tilausjärjestelmän toteuttaneen Ajelon esittelyvideo

Mikä toimi hyvin?

En tarvitse bussilippua työmatkoihini, joten fillari- ja skootterikauden ulkopuolella kaikki pidempi liikkuminen maksaa aina erikseen – joko taksi- tai joukkoliikennematkan verran. Kertalippu arvokortilla olisi maksanut 1,90. Siihen nähden Kutsuplussasta maksamani lisähinta 2,90 oli varsin onnistunut sijoitus.

Yksinkertainen tilausprosessi ja taksin joustavuus vain vähän bussilippua kalliimmalla – ei huonompi diili.

Taksiin verrattuna palvelussa on hinnan lisäksi muitakin etuja:

  • Tilaaminen on kätevää, kun alkuvalmistelut on kerran tehty. Ei tarvetta soittaa puhelimella minnekään ja muistaa varausnumeroita.
  • Ruuhkassa jumittaminen ei nosta matkan hintaa
  • Yrityskäytössä on hyödyllistä mahdollisuus luoda jaettu matkakukkaro. Ei tarvetta säätää taksikuittien kanssa.
  • Perille päästyään ei tarvitse jäädä maksamaan, vaan voi poistua saman tien.
  • On hyvä pystyä näkemään yhdeltä sivulta vaivattomasti, minkä auton kyydissä on ollut, jos vaikka unohtaa autoon jotakin.

Rehellisyyden nimissä on hyvä muistaa, että niin kauan kuin palvelu pyörii tappiolla, edelläkävijäkäyttäjät ulosmittaavat subventiota omaksi hyödykseen. Palvelutaso on tällä hetkellä suhteettoman hyvä hintaan nähden, jos halvemman matkan hinnalla saa kalliimman matkan laadun. Olisi kiinnostavaa nähdä laskelmia siitä, millainen palvelutaso voisi olla itsensä kannattavassa mallissa.

Jotain lukuja tulevaisuuden suunnitelmista löytyi.

Mitä voisi parantaa?

Kuulin palvelusta ensimmäisiä kertoja lukiessani elokuussa Hesarista, että autot ajavat tyhjänä. Tuntuu, että viestintä on toteutettu kovin näkymättömästi.

Asiaa ei helpota se, että minulle tulee palvelusta mieleen jonkinlainen palvelulinja. Mitä ne ovat, Joukoja? En alkuun ymmärtänyt, että nämä on tarkoitettu ihan kaikelle kansalle. Samaa olen sittemmin kuullut keskustellessani kokemuksestani tuttujeni kanssa.

Kutsuplus tuntuu nimenä hankalalta. Paitsi että se on vaikea sanoa ja taivuttaa, siitä herää kysymys, mikä ihmeen plus. Sisäinen insinöörini olettaa, että Kutsuplus on plus-versio Kutsusta enkä tunne tällaistakaan palvelua.

Palvelun verkkosivut ovat modernin oloiset. Ongelma on, että informaatio on esillä hankalasti. Liian paljon yleisesti tarpeellista tietoa on kätketty valtavaan UKK-osioon (Muuten, jokaisen Kutsuplus-sivun title on Kutsuplus. Helpottaisi asioita jos sivun tarkempi nimi näkyisi sielläkin.). Ryhmäalennukset esimerkiksi ovat sen verran keskeinen tieto, että sen luulisi löytävänsä jostain helpomminkin. Kuljettajakaan ei osannut täysin selittää hinnoittelua.

Vastaavasti tieto siitä, että palvelu on saatavilla kello 7.30–18.30 voisi olla näkyvissä suoraan etusivulla. (Palveluajan on määrä laajentua piakkoin.)

Päivitys 2.12.2013. Luvattu toiminta-aikojen laajennus on astunut voimaan. Nykyään kyytejä on saatavilla 6.00-23.00.

Ryhmähinnoittelu tuo hinnan lähemmäksi taksia. Kahdella matkustajalla hinnasta saa 20% alennuksen, kolmella 30%, neljällä ja viidellä vastaavasti 40% ja 50%. Kutsuplussan hinta koostuu perushinnasta 3,50 ja kilometripohjaisesta hinnasta 0,45/km.

Yhden hengen matka Kampista esimerkiksi Pitäjänmäkeen (9km) maksaisi Kutsuplussalla 7,55 euroa ja taksilla laskurin mukaan 20 euroa. Vastaavasti neljä henkeä maksaisi Kutsuplussalla 18 euroa ja taksilla  23 euroa.

Erillinen matkakukkaro tuntuu vähän raskaalta. HSL pitää jo yllä tietoa matkakortille ladatusta rahasta ja avasi viimein myös verkkopalvelun, josta omaa saldoaan voi ihmetellä. Tuntuisi luontevalta, että matkakukkaro yhdistyisi tähän.

Integrointi Reittioppaaseen on hyvä alku. Reittioppaan linkkiä seuraamalla pääsee näkemään saman reitin Kutsuplus-palvelussa. Kaksisuuntaisella integraatiolla tätä voisi parantaa. Jos Reittioppaan vaihtoehtojen seassa näkyisi Kutsuplus-reitin matka-aika ja hinta, vaihtoehto konkretisoituisi ja voisi näyttää houkuttelevalta. Toisaalta, jos se ei näytä houkuttelevalta, palvelukaan tuskin on elinvoimainen.

Hintatietoja ei voi selvittää Kutsuplussan reittihaulla palvelun aukioloaikojen ulkopuolella. Sikäli seurataan VR:n jalanjäljillä.

Verkkosivu on optimoitu mobiililaitteille varsin hyvin. Natiivisovellus on kuitenkin aina mukavampi. Toivottavasti API:t tulevan tarjolle, niin vaikkapa ReittiGPS voisi näyttää myös Kutsuplus-tarjonnan.

Jos auto sattuu olemaan myöhässä, olisi mukavaa seurata puhelimesta reaaliajassa, missä se liikkuu.  (Nyt kut katsoin yllä olevan esittelyvideon, se taitaakin jo näkyä siellä.) Voisi olla mukavaa myös soittaa suoraan autoon samasta näkymästä. Jos vaikka seisoo vahingossa yhtä bussipysäkkiä edempänä kuin pitäisi. On tosin mahdollista, että moinen kurittomuus pidemmän päälle romuttaisi palvelun ja on siksi tarpeen hoitaa reititys täysin koneellisesti.

Taksifoorumilla aiheesta keskustellaan kriittisempään sävyyn.

Tätä tekstiä koskevaa keskustelua Facebookissa.

2 kommenttia artikkeliin ”Kutsuplus toimii mainiosti (älkää kertoko kellekään)

  1. Olen itse käyttänyt Kutsuplussaa jo pilottivaiheen lopulta lähtien vuoden alkupuolelta ja täytyy todeta, että HSL:n vastikään tekemässä käyttäjäkyselyssä oli tiedostettu jo monia ongelmakohtia (osin omaa listaasi sivuten), mutta systeemi (erityisesti asiakaskäyttöliittymä) on selkeästi tehty insinöörinäkökulmasta proof-of-concept -tyyliin, joten en yhtään ihmettele että monia käytettävyyteen liittyviä asioita ei ole tehty kuten ”kunnollisemmassa” verkkoprojektissa – itsekin tekisin kehittäjänä monta asiaa hyvinkin eri tavalla.

    Mitä tulee kohdepaikan tarkkaan valintaan, virallisesti kyydin tulisi olla tarkasti pysäkiltä pysäkille eikä poikkeamisia sallita (juurikin ero taksien ja oikean joukkoliikenteen välillä) – jotkut kuljettajat onneksi (asiakkaan kannalta) käyttävät maalaisjärkeä, esimerkiksi tannoisen junalakon aikaan olimme aamulla ruuhkan vuoksi muutenkin jo aika-arvioista reilusti myöhässä ja kuski ei aluksi millään meinannut suostua ehdotukseeni siitä että voisi jättää minut Vallilassa n. 50m päähän oikeasta pysäkistä koska säästäisi näin ruuhkan vuoksi ainakin viisi minuuttia oikealle kohdepysäkilleni ja siitä takaisin seuraavan asiakkaan reitille kyytijärjestelmän laskeman reitin koukkauksen ja siitä paluuseen keskellä Teollisuuskatua aamuruuhkassa vaaditun U-käännöksen vuoksi.

    Vaikka olen toki useimmiten matkustanut aivan yksin, normaaleihin töihin meno ja töistä tulo -aikoihin kyydissä on usein ollut joku muukin, käyttäjämäärät kuulemma kuitenkin tippuivat huomattavasti kun pilottivaiheen alennettu hinnoittelu poistui käytöstä, eli kynnys palvelun käyttämiseen nousi liian korkeaksi useille opiskelijoille.

    Senkin suhteen itseasiassa näkyi se, että palvelun tiedottaminen on ylipäätään heikkoa tai olematonta: hinnan muutoksesta tai pilotin päättymisestä ei ilmoitettu mitenkään etukäteen virallisesti (epävirallisia huhuja toki kuuli kun piti korvansa auki) vaan tieto asiakkaille tuli vasta kyytiä tilatessa sen jälkeen kun normaalihinnoittelu oli jo astunut voimaan, sama näköjään pätee melko suoraan tähän palveluajan tulevaan muutokseen (josta tosin oli sentään mainittu yhden tiedotteen loppukaneetissa, mutta tuskin tavan asiakas käy sellaisia HSL:n sivuilta penkomassa).

    Olen tehnyt arvolipun ja Kutsuplus-hinnoittelun suhteesta samanlaisen toteamuksen kuin tekstissä ja itse normaalisti omaa autoa käyttävänä maksan mieluusti muutaman euron ylimääräistä per suunta siitä ilosta että en joudu etsimään parkkipaikkaa tai maksamaan siitä. Esimerkiksi Vallila-Meilahti -välillä säästöhinta oli vajaan neljän euron luokkaa, säästin tuntuvasti aikaa sillä että en ottanut omaa autoa Meilahden sairaala-alueen pysäköintikaaokseen ja toisaalta säästin huomattavasti aikaa sekä satojen metrien kävelyn vain paria euroa suuntaansa halvempaan normaaliin bussiyhteyteen nähden.

    HSL on luvannut että viiden uuden pikkubussin pitäisi olla käytössä tämän kuun puolella, mutta se alkaa näyttää hieman epätodennäköiseltä – olen itse enemmän kuin innoissani odottanut sitä että palveluaika pidentyy illalla. Parikin tuntia olisi riittänyt itselleni useimmissa tapauksissa joissa olisin jo tähän mennessä halunnut käyttää palvelua ilta-aikaan, mutta luvattu uusi palveluaika (arkisin klo 6-23) on vieläkin parempi.

  2. Paluuviite: Mitä voimme oppia Woltista? | Köyttöliittymä

Jätä kommentti